mandag, mai 15, 2006

En snartur på Lillehammer

Da var helgen unnagjort, og nå med en usedvanlig rask økning av kilometerstand på Klausen bil 2. Kanskje ikke så rart når jeg har tilbakelagt ca 100 mil i løpet av fredag og lørdag. Grunnen er jo ganske enkelt at jeg var i mine to fettre, Peder og Jakob, sin konfimasjon på Lillehammer. Da blir det jo litt kjøring fram og tilbake.

Dro opp fredag ettermiddag, etter jobb, og var framme ca nøyaktig kl 2300. CD-skifte-ansvarlig og "kartleser" søstersen, satt på sida og holdt meg våken. Det tok ikke lang tid før konkurransen "Hvilken film på 20 spørsmål" var etablert. En real sukess! Og det viste seg etter hvert å være en konkurranse med varierende vanskelighetsgrad. Spesielt når vi ikke var helt sikre på om den andre hadde sett filmen vi tenkte på.

Selve konfirmasjonen foregikk i Håkonshallen på Lillehammer. Omlag 3.000 frammøtte overvar sermonien. Det er første gang jeg har vært til stede på en borgerlig konfirmasjon, og det var noe spesielt. Jeg har jo, som de fleste vet, et kristent livssyn. Noe som gjorde det ekstra merkelig å sitte og overvære en konfirmasjon som ikke bekrefter en tro, men rett og slett bare at konfirmantene hadde bestått et kurs. Et kurs jeg ikke forsto så mye av hva hadde gått ut på, men det var noe med menneskerettigheter og humanisme og no greier.
Sangene som ble sunget minnet meg egentlig mest om landsmøte i Arbeiderpartiet. Litt merkelig egentlig. En dansegruppe hadde en framsyning som het "Veier", som var grei nok. Noen konfirmanter spilte litt rock, og en trupp på 3 personer sang folkemusikk. Fikk ikke helt sangen om kråka til å passe inn, men læll. Det jeg likte best var Signaltroppen som spilte noen fanfarer og litt marsj-musikk for å få det hele litt effektivt. Noe som funka greit. Talen var av ei fra hovedkontoret til Human-Etisk Forbunds hovedkontor. En tale som i hovedsak dreide seg om humanisme og som viste et klart naturalistisk livssyn - av jord er du kommet, til jord skal du bli, og det er igrunn det.
Bildene er litt uskarpe fordi jeg satt langt unna, og det var lite lys. Da blir det bare sånn. Men fetterne mine er de som får diplomet sitt her.

Etter sermonien var det å rusle ned på skolen der tante jobber og spise en herlig middag. På turen ned hadde jeg min nevø Youness (2) på skuldrene, og han fant tiden moden å sovne der oppe. Han hadde spunnet rundt i foajéen i Håkonshall hunder hele sermonien, og var derfor noe trøtt. Egentlig er jeg ganske fornøyd, fordi han kjente meg igjen med en gang han så meg. Og jeg tar det som en tillitsting at han sovna på nakken min.
Tilbake til middagen. Den var bestående av noe kamskjellgreier til forrett, helstekt indrefilet av okse til hovedrett, og sjokolademousse til dessert. Utrolig godt!

I og med at jeg skulle på jobb kl 07 på søndag, var jeg nødt til å reise nedover rundt kl 20 på lørdagskvelden. Turen tar jo ca 7 timer, så da må det til. Etter noen kopper kaffi og en bit av alle kakene (nam-nam) hoppet jeg og søstersen i bilen og vendte nesen sørover. Denne gangen slapp vi å lese kart, i og med at turen var kjent. Hvilken film på 20 spørsmål ble nok en gang en sukess, sammen med diverse musikk. Kjøpte blant annet en knall-CD av DDE på Shell i Holmestrand. Der tok søstersen over rattet, mens jeg fant meg en så behagelig stilling som mulig i passasjersete og sov store deler av turen videre.
Kl 0315 var jeg hjemme i min egen seng igjen etter en flott tur.

2 kommentarer:

Kamaget sa...

ja de 7 timene gikk radi;-)jeg rule i "Hvem film på 20spm" !!!

Men neste gang bør du ta med ett kart som rekker lenger enn til litt nord for oslo... vakke så enkelt å finne veien når vi befant oss utenfor kartet..

agk sa...

Det er jo ikke så vanskelig når vi bare skal følge E6 mot Lillehammer ;)

Og konkurransen heter "HVILKEN film på 20 spm"