onsdag, august 09, 2006

Gjør de det med vilje?


Fra tid til annen hører jeg på endel rare radioprogrammer når jeg vandrer rundt omkring med propper i ørene. Onsdag er kanskje en av de rareste dagene, for da går tungrock-programmet Tinitus på Petre. Og sjelden hører jeg på noe rarere enn dette.

Konseptet er ganske enkelt. Programmet heter Tinitus på grunn av at du får øresus av å høre på for mye tungrock. Noe som igrunn kan stemme ganske godt. Det som frustrerer meg er at jeg sliter med å ta programmet seriøst. Kirsten og Patricia, som programlederne heter, gjør sitt beste for å få det hele til å virke som et seriøst program for tungrockere. Men farsundjenta Kirsten bare fniser og ler og er ikke troverdig en plass i mine ører. Patricia, som vistnok er utlending, er sannsynligvis produsent eller et eller annet, for hun sitter stort sett i bakgrunnen og sier lite. Og når hun først sier no, snakker hun engelsk. Litt dårlig engelsk, så jeg mistenker henne for ikke å være english by origin. Men tar likevel ikke aksenten. Det snodige er at medprogramlederen kan snakke norsk til henne på så brei farsundsk hun vil, og ho forstår alt ho sier. Noe som gjør meg enda mer skeptisk.

I tillegg har de pakket programmet med idiotiske jingler der det kommer et tungt gitarriff, og en eller annen tosk hyler spaltenavnet etterpå. For meg virker det som de gjør narr av hele tungmetall-sjangeren og alle dens tilhengere. De kan jo ikke synes dette er kult?! Det er jo bare noe tullete ræl.
Spørsmålet er jo om disse jentene faktisk vet hvor teite de høres ut, eller om folk hører på programmet fordi det er det eneste programmet for sjangeren. Og problemet oppstår jo igrunn bare mellom sangene...

Petre har dog endel andre bra programmer om musikk i ulike sjangere. Eksempelvis Pyro, Trash Kassett, Harald Are Lund, Herkules og Gude, DJ Sunshine, DJ Vibeke, DJ Friendly og sikkert flere som jeg ikke har nevnt. Vet jeg hoppet over MusikkMisjonen, men det er fordi det er et program generellt om musikk, og ikke om en egen sjanger.

1 kommentar:

Reier sa...

Du ikke høre på radioprogram du ikke liker, Alfred. Det er helt frivillig.