søndag, september 16, 2007

"Det lukte pøls tå fengran diin!"

Igår var den store dagen på Sør Arena. Dagen da jeg faktisk skulle betale billettpengene for å overvære et fotballevenement på den nye storstua i Kristiansand. Det var tid for at mitt kjære Rosenborg skulle møte de gul/sorte sørlendingene til dyst. En dag jeg hadde gledet meg til i lengre tid, for etter Starts lange rekke av strake fadeser så jeg ingen grunn til at dette skulle bli annerledes. Riktig nok har de fått ny trener, men jeg trodde ikke det skulle ha så mye mer å si enn at kampen ville bli jevn, og RBK ta 3 velfortjente poeng med seg hjem til Trøndelag.

Blide og fornøyde troppet jeg, søstersen og ei trønderpi vi begge kjenner som heter Anne Marte opp på Sør Arena og kjøpte billetter til bortetribunen for å sitte sammen med Kjernen. Plassene var upåklagelige, etter som vi kunne sitte hvor vi ville, og vi endte opp rett foran den harde kjernen av supportere som hadde flagg og drakter og sto under hele kampen. Hvilket vi også gjorde. Og det ble tid til både sorg og jubel. Dessverre var ikke dirigenten med, så det ble litt sparsommelig med sang til tider, men likevel ble det nok av taktfaste rop og "kauking" for å heie Trollungan fram.


Det begynte dårlig med et sjølmål som etter hvert ble kreditert søppelhue Bernt Hulsker (som senere fikk gult kort for å være nettopp Bernt Hulsker (egen forståelse av kort-årsak)). Det var egentlig en elendig klarering av en RBK-spiller som måket ballen i eget mål. Men kun kort tid etterpå kom Mikke Dorsin til skudd og utlignet til 1-1. Og ingen sto stille på bortetribunen. Det var en vidunderlig deilig følelse å stå der da. Med full jubel som jeg følte feide Menigheden og resten av Start-supporterne av banen der og da. Dog skulle det bli med den jubelen. For etter hvert som kampen skred fram viste det seg at ting ikke satt som det skulle i Rosenborg. Hverken i angrep eller i forsvar. Sappara fikk ikke go'foten til å sitte, Ivers var helt anonym, og Litj-Per og resten av laget kom ikke gjennom det overraskende tighte Start-forsvaret. Hva som er skjedd der tørr jeg ikke si, men et eller annet er forandret. Det var nær sagt kul umulig å komme gjennom for de hvitkledde heltene.

Derimot klarte Start's nordnorske tilskudd Ole Martin Årst å smette gjennom RBK-forsvaret opptil flere ganger, og puttet til slutt ballen mellom bena på en relativt utspilt Lars Hirschfeld etter at Christer Basma har tabba seg ut i forsvar. Etter dette ble det, som RBK-trener Knut Tørum selv sier til fvn.no, "en kamp mot Start-muren og klokka". En kamp som trønderne tapte. Noe som dessverre har vist seg å være et gjennomgangstema for Rosenborg denne sesongne. Dog stort sett bare i Tippeligaen, og ikke i de viktige CL-kampene som har ført dem med i sluttspillet i den prestisjetunge turnereingen. Men nok om det.

Som supporter var det også vondt å svelge det som i mine sorte og hvite øyne tydelig så ut som fordelsdømming fra dommerens side. Igjen og igjen ga han Start fordelen når det tydelig var Rosenborg sin ball, og ukvemsordene mot den rødkledde lurven ble stadig mer høylydte. Da en ihuga trønder på raden foran hevet stemmen og ropte "Kjøpt og betalt!", kunne jeg ikke dy meg og ropte av mine lungers fulle kraft at "Det lukte pøls tå fengran din!!" (Ett uttrykk som stammer fra den gangen Bjørn Hansen hadde vist pengetegnet (gnidd tommel mot peke og langefinger) til en dommer og fått kjeft for å ha sagt kjøpt og betalt til ham. Hvilket Are og Odin tolket til at det nok ikke var det han sa, men heller var en hinting til at han var litt treig av seg etter å ha spist for mye pølse på Shell og at Bjørn Hansen derfor kommenterte at det luktet pølse av fingrene til dommeren. Men som egentlig betyr det samme). Men dårlig dommer til tross, så var det en god kamp. Mer spennende enn de siste kampene som har vært spilt på Sør Arena. Dog var det feil lag som vant...
Men jeg kom meg jo på TV likevel :D

Ingen kommentarer: