fredag, oktober 24, 2008

En liten oppdatering om leiligheten

Arbeidet i leiligheten minner mer og mer om en isbre. Det skjer ting, men det går så sakte at du ikke nødvendigvis ser utviklingen før den har skjedd. Jeg liker å beskrive prosjektet som et av disse skyvespillene der noe må flyttes rundt på for at de andre tingene skal komme på plass. Litt sånn som på bildet, egentlig, selv om det her er litt overdrevet.

Det som har skjedd den siste tiden er at jeg har fått inn en komfyr (!) og kastet ut den gamle kokeplaten. Dette gjør at matlagingen har nådd nye høyder. Igår, f.x., laga jeg mat på 3 plater samtidig :D Nå ser kjøkkenet ut som dette:
Jobben var ikke så vanskelig å få gjort unna. Det tok bare litt tid. Komfyren har jeg kjøpt av en kamerat av meg på Finsland, og fikk den til en ganske så grei pris. 800 bols er det ikke noe å si på.
Ellers kan jeg jo ta med at det elektriske har skapt litt hodebry. Som det går fram av bildene (for dere som har vært innom) er det fikset på en ledning og noe lys under skapene. Dvs, det er fjernet et gammelt armatur som bare hang der, og planen var å fikse inn noe nytt. Dette har ikke skjedd enda fordi de lysene som var kjøpt inn ikke tilfredsstilte de ønskene jeg hadde for lyset der. Koblinger inne i skapet hvor asjettene og skålene og alt sånn står fungerer dårlig, syns jeg. Så nå er jeg på jakt etter noe nytt. Det som derimot faktisk er gjort, er å koble opp en ny kontakt så jeg får strøm til vifta. Men når jeg kobla opp dette viste det seg at det var en feil ute og gikk i det elektiske. Jeg måtte bytte en ledning, og da det var gjort fungerte ikke lyset på kjøkkenet. Mine feilsøk førte ikke fram til noe spes, så jeg måtte få hjelp av elektriker-Chris som kom på besøk og ganske raskt avdekket feilen. En leder hadde brukket og lå et par mm under den ene jordingstappen. Dette er ikke overhengende farlig før jeg evt hadde brukt kontakten og fått kontakt mellom nevnte jordingstapp og lederen. Da hadde det fort litt vel heftig å stå inntil metallkommen i oppvasken. Men Elektriker-Chris fikk fikset opp i det hele, så nå er det bare fryd og gammen på kjøkkenet. Dvs, jeg må få lagt opp en annen ledning enn den jeg opprinnelig la fra nevnte kontakt og opp til den nye fordi det er noen krav til beskyttende metallkappe og noe greier. Det er ganske tydelig for ufaglærte restauratører som meg selv at det er mye læring igjen i dette gamet.

Ingen kommentarer: