onsdag, oktober 12, 2005

Bilder fra kurset

Kurset i helga ble en anelse lenger enn først planlagt. Dvs, det var planlagt fordi Martin hadde spurt om jeg kunne være med å hjelpe til på Ettersøkningsledelse Barmark-kurset, som forløp på samme sted som Sambandskurset i helga. Altså Agder Sivilforsvarsleir på Tveit, Kristiansand. Grunnen var at en av deltakerne hadde meldt forfall, så ett av lagene var en i manko. Jeg sa ja til å hjelpe, jeg, fordi jeg hadde jo ikke noe bedre fore på fredag uansett. Og møtte blid og fornøyd opp klokken 14, intetanende om at det var bårebæring jeg skulle hjelpe til med. Men det var ikke så ille som jeg hadde fryktet. Riktignok var det tungt og slitsomt, og svetten sila som om jeg skulle fått ei bøtte vann over hodet, men det var absolutt overkommerlig. Det hjalp godt at vi gikk som lag 2, og var sterkere enn lag 1. Derfor tok vi de igjen hele tida, og fikk dermed endel pauser.
I løpet av turen måtte vi passere en bekk 3 ganger, så jeg var glad jeg fikk låne feltbuksa til Martin før vi satte igang. Og at jeg hadde ekstra sko i bilen.
De andre på laget er Mari (som har en truende prolaps i ryggen, og dermed måtte få bærehjelp), Hilde (Maris bære-erstatter), Kristoffer og Une.

Selve sambandskurset forløp uten særlig dramatikk. Jeg lærte å koble opp og ned repeater i felt, og fikk gjort det flere ganger i løpet av kurste. Mye fordi strategien om å plassere repeateren på et lurt sted så ingen andre skulle finne den, fungerte godt. Dermed fikk noen av oss vært mer ute i felt enn andre ;)
Bildet er fra den siste øvelsen, der jeg er sambandsmann i KO for en større skadestedsøvelse. Legg merke til at jeg behandler to samband. Ett for RK-mannskapene og ett for redningskanalen. Liker det best sånn, for da har jeg kontrollen over det som skjer. Noe som igrunn er jobben min der og da. Roy står og ser på, mens Audun skriver febrilsk i sambandsloggen. En annen ting jeg fant ut i løpet av kurset at jeg helst ikke vil drive med.
Kort fortalt var igrunn det å koble opp og ned og flytte repeater det jeg lærte mest om på kurset.

For dere som fortsatt lurer på hva en repeater er, så er det ganske enkelt en radio som repeterer signalet og forsterker det videre ved å sende det ut på en annen høyere frekvens. I Røde Kors-sammenheng vil det si at den gjør det mulig å ha samband nær sagt hvor som helst.

Ingen kommentarer: