søndag, november 06, 2005

Dårlig kinodag

Siden jeg flyttet hit til Kristiansand har jeg alltid gledet meg til den første lørdagen i november. Grunnen er enkel: Det er Den Store Kinodagen. Og for oss trofaste kinogjengere er det et absolutt høydepunkt. Halv pris på alle filmer, og de mange gode filmer atpåtil.

Sånn pleier det å være, men ikke iår. Programmet på kinoen var labert. Dvs det var gode filmer stort sett, de som var satt opp, men de var dårlig satt opp. Hvis du skjønner. Programmet var dårlig satt sammen.

Greit nok, som filmanmelder har jeg jo sett mange av filmene fra før, men ikke alle. Jeg har jo en jobb som av og til fratar meg muligheten til å se alle filmene jeg ønsker å se. I alle fall. Som regel kommer det endel førpremierer denne dagen, og normalt sett er de posjonert utover dagen. Og så er det en sånn super-førpremiere på kvelden på én spesiell film. Iår var det ikke det. 3 førpremierer var satt opp, og alle gikk samtidig! For oss filmentusiaster var det en særdeles dårlig deal. For hvilken film skal du velge?Alternativene var:

"I dine sko" med bl.a. Cameron Diaz. En film om to søster som griner, krangler og blir venner igjen.
"Lord of War" med bl.a. Nicolas Cage. En film om ulovlig våpenhandel.
"The Exorcism of Emily Rose". En film om, nettopp, exorsime.

Jeg valgt den med Nicolas Cage, og grunnen var enkel. Jeg var ikke interessert i å se en film om søstre som griner, og tenkte det kunne være greit å spare skrekkfilmen til en dag det er lyst når jeg kommer ut av kinoen (dvs pressevisning).

Problemet med dette er at alle filmene faktisk har premiere NESTE FREDAG! De var altså ikke mer enn helt ordinære førpremierer. Ikke noe eksepsjonelt, eller sensasjonelt eller noe. Ikke en film som de fleste andre må vente på i flere måneder. Av denne typen har jeg for eksempel bivånet både "Snatch" og "Finding Nemo" lang tid før alle andre på tidligere Kinodager.
Hadde det vært opp til meg burde super-førpremieren iår for eksempel vært en av følgende filmer:

"The Cronicles of Narnia - The Lion, Witch and the Wardrobe"
"Kiss, Kiss, Bang, Bang"
"Transporter 2"
"Casanova"
"Liltle Chicken"

Men neida. Det klarte de ikke hoste opp. Fy for skam!

Ingen kommentarer: