torsdag, april 13, 2006

Sit.rap fra Hovden, Skjærtorsdag

Da var siste dag på Hovden for iår et faktum. Ca 6 dager i påskefjellet var alt jeg fikk med meg denne gangen. I ettermiddag bærer det tilbake til Palmekysten for å hjelpe til å holde samfunnshjulene igang mens resten av de yrkesaktive i dette landet befinner seg i fjellet.

Igår var jeg ute på skitur med Hilde og Ragnhild. To erfarne Røde Kors'ere. Vi hadde en voksen-patrulje fra Lislefjødd, over Galteflåtti til gamle suppa og ned Markens. En tur som igrunn tok ca 5 timer. Distanse som ble tilbakelagt har vi anslått til 2-2,5 mil, og det må man jo si seg fornøyd med. Og som forventet var vi slitne, men med godt humør og særs fornøyde etter en veldig flott tur på ski.

Ut over det å gå på ski fikk vi gjort noe fornuftig underveis også. Hilde og Ragnhild, som er henholdsvis skredleder og skredinstruktør i KRKH, viste meg hvordan du lager en snøprofil.

Ellers hadde været ganske masse å by på igår. Underveis hadde vi en kontinuerlig variasjon over temaene sol, lett skyet, overskyet, snø og vind. I tillegg til at det var områder som hadde et særdeles flatt lys, så vi så lite av hva som faktisk var rundt oss. Alle konturer fløt i ett, og det meste var bare hvitt. Det eneste som skilte seg ut var toppen av Galten, enkelte stener her og der, og oss. Spes over Galteflåtti var det vanskelig å helt vite hva som ventet foran. Heldigvis brukte alle 3 solbriller, fornuftige som vi er, så ingen ble snøblinde. Forholdene på Hovden nå er typisk snøblendende. Hvit snø over alt, og flatt lys.

Tradisjonen tro hadde jeg ikke smørt meg før vi gikk ut, så dermed fikk jeg et godt tilslag av påskefarge i fjeset. Noe som igrunn er bra, for det er jo litt flaut å komme ned fra fjellet og være blek som en kontor-rotte når været har vært så bra som det har. Var litt skeptisk etter det fantastiske været på mandag, som var sol fra skyfri himmel. De siste dagene har ikke direkte bydd på det samme knallværet, kan du si. Derfor var det befriende og godt å få en så fin dag på fjellet som vi hadde igår. Og jeg har jo fått et aldri så lite innslag av racoon (vaskebjørn) iår også. Noe som ikke gjør noen verdens ting. Skille viser at jeg har fått farge :D

1 kommentar:

Anonym sa...

veldig fornøyd med tittelen skredleder