torsdag, november 09, 2006

Audiens hos Kongen

Idag var den store dagen da min kjære tante Olaug fikk besøke Harald hjemme hos han. Mange av tantes omgangsvenner oppe i Levanger, og forsåvidt også i Tanzania og Kenya, ville nok ikke syns det hørtes noe rart ut i det hele tatt. Tantes bror, altså min onkel, heter nemlig også Harald.
Men idag var det altså Harald V Rex som skulle få låne litt av tantes tid.
Årsaken er den at denne tanten min, som vel igrunn er den mest kjente tanten jeg har i visse kretser, mottok Kongens Fortjenestemedalje i Gull ifjor. Og den som mottar denne utmerkelsen har altså lov til å stikke innom Kongen for en prat og en kaffe når de stikker innom Oslo. Noe min tante altså gjorde idag. Sammen med seg tok hun sin andre bror, altså min andre onkel på morsiden, Johannes. Muligens fordi huseieren ikke skulle bli forvirret av navnet til den andre broren.

Grunnen til at tante mottok utmerkelsen er blant annet den innsatsen hun har gjort for humanitært arbeid i blant annet Sudan, Tanzania og Kenya. Både med arbeid hun selv har gjort der nede, hjelpesendinger hun har fikset med diverse utstyr og hjelpemidler til områdene, og det brennende engasjementet for jobben hun gjør. Nå jobber hun som førstekonsulent ved sykehuset i Levanger, men egentlig er hun utdannet jordmor.

Nok en gang: Gratulerer, tante!

Ingen kommentarer: