onsdag, juli 08, 2009

Kongen er død. Leve Kongen!

Da var den storslåtte minnesermonien for Michael Jackson endelig unnagjort. Og, ja, jeg innrømmer at jeg ble sittende og se på en del av den da den ble vist i sin helhet på NRK2 igår aften. Kanskje litt vel i overkant mye pomp og prakt, men sånn blir det jo når verden skal vise sin sympati med en mann de har klaget på og fordømt nord og ned i lengre tid plutselig dør. Fokuset for det hele var på den musikalske karrieren til denne myteomspunne mannen, og til dels på den innsatsen han gjorde for at alle skulle få det like bra som han. I følge de frammøtte hadde han vel det som kan omtales som et stort hjerte. Jeg skal ikke uttale meg noe om hvor vidt dette stemmer eller ikke, men jeg skal si meg enig i at det er få som har laget like mye god musikk som det han gjorde (spesielt i de tidlige årene med Thriller og Bad og de albumene der). På mange måter var han et fenomen. Et epaljettkledd og diamantglinsende fenomen som virkelig kunne det å lage fengende og god musikk, og danse til den på et vis bare han kunne. Det er mange som har kopiert ham, men det har alltid bare vært én Michael Jackson. Og nå er han stedt til hvile. Han døde for ung, men samtidig var det kanskje litt bra at han døde nå. Han levde høyt, og ble minnet som den Kongen han var. Trass i all motgang, rykter og ikke nødvendigvis heldige uttalelser og/eller gjøremål. Men det er artisten som skal huskes, og han som ble minnet. Det er trist at han er gått bort, men musikken vil leve i mange lange år til. Den var udødelig selv da den kom ut. Billy Jean, Smooth Chriminal, Thriller og Bad har alltid fått folk til å strømme til dansegulvene, og det vil de fortsette å gjøre.

Det blir dog spennende å se hvor mange som vil sko seg på at han er død og gi ut tribute-album, ikke-tidligere-utgitt album, best-of album, merch, gadgets, kostymer etc etc etc i tiden som kommer. Jeg håper det ikke blir så mye, men jeg er redd jeg tar feil.

Og nå som tronen er ledig vil det nok bli endel kniving om hvem som skal ta opp arven. Mange er nok aktuelle, men ingen vil bli så store som det Jacko var på høyden. Til det lever dagens artisters karriere for kort.

Ingen kommentarer: