lørdag, april 28, 2007

Endelig i vannet igjen

Med dykkeplaner i over ei uke kom jeg meg endelig under vann idag. Har forsøkt flere ganger i løpet av uka, uten hell, men idag klaffet det altså. Anledningen var rett og slett at det ble holdt kurs i Søgne, og jeg var med som DM-trainee. 6 stk skulle utføre det som ofte refereres til som Dykk 3 og 4 i Open Water Diver-kurset (OWD). I tillegg skulle en av de gå gjennom noen øvelser fra dykk 2 etter som han ikke fikk gjennomført de forrige gang. Det var en trivelig gjeng å dykke med, og etter noen forsøk fikk de til øvelsene riktig så godt. Dog var det endel ting som tok plagsomt lang tid. Spesielt med tanke på at jeg (som vanlig) måtte på do etter noen timer i vannet. Vi dro ut litt over 12 og var tilbake på land rundt halv 7 igjen, så det tok litt tid kan du si.
Etter alle øvelsene fikk jeg lov til å ta gjengen med til 18m's dyp, sånn at de har fått opplevd det. Og som seg hør og bør stoppet jeg akkurat der dybdemåleren viste 18,0m. På tur tilbake oppdaget jeg noe jeg aldri har sett før, nemlig en skate(!). Stille og fredlig lå den på bunnen på ca 15m og prøvde å være usynlig. Den var ganske stor (tror jeg), ca 30cm fra vingespiss til vingespiss. Og den så ut omtrent som på dette bildet, bortsett fra at den lå på sandbunn.
Ut over det er det ikke varmt nok til å dykke vått enda, men det nærmer seg med stormskritt. Hvis alt går etter planen blir det nok tid til en aldri så liten steinbitjakt til uka. Håper i alle fall det. Har hørt om en god plass som jeg vil prøve ut, nemlig.
Alt i alt ble det 3 dykk registrert idag.
Her er noen facts:
Sted: Hunnsøya utenfor Høllen i Søgne
Max dybde: 18
Luft inn/ut: 300/70
Temperatur: Overflate 8, 5m 7, 18m 4


Ingen kommentarer: