søndag, november 16, 2008

Enda en bauta har fallt...

Som lyn fra klar himmel dukket nyheten opp på vg-nett ikveld. NRK-legenden Knut Bjørnsen døde fredag etter lengre tids sykdom.

Mange husker han best som gryteselger i TV-shop, men jeg hadde ikke TV3 på den tida, så jeg husker han som kommentatoren på skøyter på NRK i en årrekke, med rundetider og statistikker og alt mulig som faktisk fikk skøyter til å være interessant. En fascinasjon jeg har mistet nå i senere år.
Likevel er det nok tiden i Kvitt eller Dobbelt som har gitt meg de beste minnene med Knut Bjørnsen. Han var en fantastisk programleder, og gjorde enhver merksnodig interesse interessant og underholdende på TV. Og han fikk deg til å sitte lengst frampå stolkanten for å få høre hva faciten til spørsmålet var, og fikk hoveddommer Lucy Smith til å virke som et geni, selv om hun bare var kona til høyesterettsjustitiarius (ja, det var på Kvitt eller Dobbelt jeg lærte det ordet) Karsten Smith.
I tillegg kan jeg huske mr Bjørnsen fra utallige morgener med Frokost-TV på Moderkanalen. Sammen med Toppen Bech gjorde han lørdagsmorgenene til noe spesielt og minneverdig. Men nå er altså denne bautaen innen kringkastingshistorien gått bort.

Fred over Knut Bjørnsens minne

Ingen kommentarer: