fredag, november 21, 2008

JAS Gripen tapte

Igår offentliggjorde regjeringen hvilket valg de har endt på i forbindelse med de nye jagerflyene som skal kjøpes inn for å beskytte norsk luftrom. Jeg har hele tiden vært tilhenger av svenskproduserte JAS Gripen, uten noen annen årsak enn at den virker kulere. Men det var altså amerikanske Joint Strike Fighter som gikk av med seieren. Noe som har skapt sin skjerv av blest i media. For selvfølgelig er det noen som ikke er enige. Jeg fikk med meg at Flyvåpenet ønsket JSS og da er det igrunn greit for meg. Det er jo tross alt de som skal bruke maskinene, og bør ha sitt å si for at det skal bli kjøpt inn rett fly. Dog er det trist for svenske SAAB som nå taper tusener på tusener av millioner ved at de ikke fikk bestillingen.

Jeg velger å tro at de har gjort et godt valg. Selv om jeg liker JAS best.

Ingen kommentarer: