tirsdag, oktober 18, 2005

Ettersøk Barmark


Her er noen bilder fra Barmarkskurset jeg var på i helga. Kurset gir som sagt kompetanse til å være med på søk og reddningsaksjoner på sommertid.

Turen gikk til bymarka N for sentrum av Kristiansand. Vi la ut tidlig lørdag morgen, og gikk store deler av dagen og orienterte oss fram til ulike punkter vi fikk av veilederne våre. De het forøvrig Pål og Fredrik.
Her er lag 2 bestående av Espen, Jesper, meg og Line godt igang med turen. Vi opererte på 3 ulike typer kart (NATO, orientering og løype), noe som ikke alltid var like enkelt.
Utpå dagen var det tid for mat-konkurranse, og målet var å se hvem som laget den beste maten i felt. Laget vårt laget en lekker rett bestående av rødvinsmarinerte kyllingbryst med ris og grønnsaker. Dessverre hadde vi glemt hovedingrediensen, sjallotlauk, men det gikk greit uten også.

Etter endel mer vandring, litt manngard og stisøk med flanke, ble det etablert bivouak. 3 gapahuker ble reist med et bål/en nying i midten. Her la vi oss delvis lagvis, fordi lederne ville ha en egen gapahuk til seg.
Et par av veilderne kom på den lysende idéen i løpet av kvelden å hive all veden på nyingen. Noe som medførte en enorm varmeutvikling. Gapahukene var laget ganske høye for å fange opp mer varme, noe de gjorde til gangs. Tror ikke det var noen som var kalde der de lå. Ikke før bålet slukket utpå natta i alle fall. Da var det bikkjekaldt. Det vet jeg fordi jeg våknet av det fordi jeg lå med armene på utsiden av soveposen på grunn av tidligere nevnte varme. Dumt.

Det ble litt mer søvn i løpet av natten enn det lederne hadde planlagt, men da leir ble revet gikk tiden fort. Da var det på tide å gjennomføre et nytt moment i opplegget: Båreløype.
Jeg var jo med på dette forrige helg og, så det var ikke så uvant. Men denne gangen var det litt mer løfting over ting enn siste. Blant annet skulle vi, som dere ser her, løfte båra opp på en demning. Det gikk greit og pasienten overlevde. Kanskje ikke så rart egentlig, for det var bare våre egne sekker vi gikk rundt og bar på.

Kurset ble avsluttet med grilling og marsj ut av området, og så den obligatoriske utstyrspussen når vi kom tilbake til depot.

Jeg er fornøyd, og har ikke fått noen særlige mén av noe slag. Og jeg besto ;)

Ingen kommentarer: