onsdag, april 26, 2006

100% i første forsøk

For første gang i mitt liv har jeg vært med på Steinbit-jakt. Og resultatet var overveldende.
Martin tok meg med til hans mer hjemlige trakter i nærheten av Tveit, nærmere bestemet Hamresanden. Her hadde han hørt rykter om noen som hadde tatt steinbit på stang (!). Utenfor stranden ligger det endel bøyer med dertil hørende moringer, og steinbiten liker etter sigende å gnafse blåskjell og annet småkryp på disse.

Teorien stemte den. Etter ca 19 min under vann, langs rekken av bøyer, ble det gjort funn. Et lite eksemplar av arten lå inntil en rørlignene gjenstand som stakk opp av bunnen og prøvde å være usynlig. Men Hauges steinbit-radar slo inn for fullt, og han gjorde klar til skudd. Hawaii-slyngen ble strammet opp, og etter et par glipptak satt tennene endelig dypt plantet i skallen på beistet. Selv om den ikke var stor, var den absolutt stygg! Fyttirakkern å grimme de er, der de ligger på bunnen med underbittet lett åpent og tennene på display.
Etter en kort kamp måtte steinbiten gi opp, og fangsten var et faktum. Den ble propert lagt i fangstnett, og så padlet vi rolig hjemover. To fornøyde dykkere kom opp av vannet med hvert sitt brede smil om munnen etter et 38min langt dykk. Nå blir det middag i Casa del Hauge på Eg :D

Dette var mitt 4.dykk med tørrdrakt, og det gikk urovekkende greit. Brukte en kombinasjon av BCD og komfort-luft, og det gikk som skudd i ost. Maksdybde var ca 15m, og temperaturen var ca 7 grader. Et god dykk, og sannelig på tida siden jeg ikke har vært i vannet siden februar...

Bilde kommer forhåpentligvis etter hvert. Sliter fortsatt med PC'n, så det blir nok litt laber aktivitet her på siden den nærmeste tiden. Ny er på planleggingsstadiet, og blir effekturet så fort som rå er.

Ingen kommentarer: