torsdag, juni 08, 2006

Noen bilder fra pinseturen til heimen

Som tidligere nevnt hadde jeg meg en aldri så liten tur hjem til mor og far i Portør i pinsehelga. Kom hjem til herlig ørretmiddag med bjørnebærkrem til dessert. Praten gikk livlig, som den pleier. Det er jo ikke så ofte jeg er hjemme, og langt ifra alt omtales over telefon.
En spasertur rundt om for å se på forandringer og for å forsikre meg om at alt egentlig er som det pleier ble også gjennomfør. Her er noen bilder av hvordan det ser ut der hjemme. Portør er en liten perle på sommeren, rett og slett.

I haven hadde pappa fjernet et epletre som aldri har bært noe særlig med epler. Og trærne som sto igjen, blant annet dette japanske kirsebærtreet (som aldri har noe særlig med bær) både ser og lukter godt.
Mammas rodhodendron var heller ikke så gal. Vinteren har brukket noen av grenene ned, så det var litt glissent i midten. Men det blomstret likevel flott.
Pappas store vinterprosjekt hvert år er ved og vedstabling. Iår har det i tillegg blitt endel epletre som ligger her og tørker fint til vinteren. Tidligere år har jeg også hatt en finger med i spillet når det gjelder vedkløving, men iår har det ikke blitt noe særlig tid til det. Litt dumt egentlig, for jeg liker å hogge ved. Pappa eller søstersen er langt bedre enn meg på stabling, så jeg overlater som regel det til de. I tillegg er det jo fryktelig kjedelig.

Ellers har jo koggen, eller sjekta sier, fått en overhaling iår også. Mamma har vært med og olja og lakka den inni, mens pappa har stått for skraping og sånt. I tillegg til å ta seg av oljing og lakking av yttersida skroget. Til innformasjon heter koggen Anna Marie, et navn som sjelden eller aldri brukes egentlig. Den kalles bare "Koggen". Ellers er det H10965 som males på vølene før hver fiskesesong. Fiskekassene ligger ellers på godt på land foreløpig, men skal nok snart settes ut. Det var i alle fall snakk om at rusene snart skulle i vannet. Men foreløpig henger også de urørt siden forrige sesong inne på krokene sine i bua, sammen med teinene. De venter bare på at hummersesongen skal starte 1.oktober. Håper jeg kommer meg en tur hjem da, for hummerfiske er et av årets høydepunkt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

åååååå home sweet home, om noen timer er jeg der også!!

Har pappa hogd ned et eple tre? trudde alle i haven var tatt jeg, hmm, jeje va ha jo fortsatt mange igjen ;-)

Det må sies at JEG OGSÅ VAR MED Å HOGGE VED og ikke bare stable den!!!!! Jeg kan mines at "bare Are" gikk på radioen i den tiden;-)

agk sa...

Bare Are, og senere Are&Odin.

Anonym sa...

ååå det va tider det:)