søndag, juni 25, 2006

Viking Premiere

Årets store dykkerting på Sørlandet, Viking Premiere, har pågått i litt over ei uke nå. Det begynte på onsdag, og avsluttes imorgen (mandag). Dykker fra fjern og nær, dvs hovedsakelig Tyskland, noe Danmark, en gjeng fra Setesdalen og noen flere har kommet hit for å se det vi andre dykker i til dagelig. De er ikke vant til kaldt vann, og den norske naturen, og syns nærmest det er er eksotisk. Jeg har ikke vært med så mange dagene, fordi jeg har jobbet endel denne uken, men litt har det jo blitt.

Lørdag var det en redningsøvelse/-demo på Skottevik som jeg var med på. Sammen med Martin og Morgan va jeg redningsdykker. Jeg og Martin i vannet, mens Morgan sto på land og hadde kontroll på boblene våre. Søkelag fra Røde Kors søkte strandlinjen og sjøen etter bobler eller andre livstegn. Ved funn gikk jeg og Martin ned og hentet opp den "bevistløse" dykkeren. Litt klabb og babb var det jo, men etter litt kav og hev fikk vi opp Christiane og slept ho til Redningsskøyta som tok ho ombord for videre iland føring.
Etter øvelsen var det tid til et vanlig dykk, og jeg, Martin, Morgan og Thomas fikk oss et flott dykk i den såkalte "Sklia" på en av holmene utenfor Skottevik. Ei smal kløft som vider seg utover og nedover. En stilig plass, for det er så smalt, og veggene står høyt opp på sidene. Ypperlig plass å ta bilder etter hvert, tror jeg.

Idag har jeg bare vært med som DM-trainee på tur med tyskere. De dykket på Seattle og Byvraket, og var særdeles fornøyd. Noen av dem hadde til og med sett blekksprut nedi der. De sa i alle fall så da de kom opp fra Byvraket, nærmest ekstatiske.
Dette var den første turen jeg har hatt med tyskere på tur, og det blir garantert ikke den siste. Imorgen skal jeg ut igjen.

Ingen kommentarer: