lørdag, oktober 21, 2006

Kamskjelljägaren

Nok en gang har jeg vært på havets bunn og sanket godsaker. Denne gangen var det jeg og Silje som var ute en tur og tok en dukkert på Flekkerøya. Jeg gadd ikke ta med fangstnett denne gangen, for jeg regnet ikke med å finne noe spesielt som var verd å ta med hjem. Lite visste jeg hva som ventet der nede i dypet.

Vi svømte litt rundt og kikka litt her og der på ting og tang som lå slengt på bunnen der ute. Utrolig mye skrap folk kaster fra seg! Så kom vi til slutt ned på 22m og der var det fin slett sandbunn. Hmmm... Mulighet for kamskjell, tenkte jeg og begynte å se meg om etter disse delikatessene som liker seg i slike bunnforhold. Problemet var jo at jeg ikke visste helt hva jeg så etter. Jeg har jo sett kamskjell før, men vet ikke helt hvordan de ser ut i sine naturlige omgivelser. Dermed endte jeg opp med å svømme rundt på måfå. Silje kom etter en liten stund padlende etter meg, dunket meg i skuldra og viste stolt fram 2 eksemplarer av arten som hun hadde funnet. Jeg prøvde å gi tegn til at jeg også lette etter dette, men hun skjønte ikke hva jeg mente. Så vi fortsatte å svømme rundt og lete. Da oppdaget jeg plutselig en kjent kontur i sanden. Jeg sank ned til den, og grep tak. Sannelig var det ikke et lekkert kamskjell som lå der og ante fred og ingen fare! WOHO! Dermed visste jeg pluteslig hva jeg lette etter, og etter ikke så lang tid hadde jeg fått tak i 6 stk av arten. Silje fikk bare sine 2, men hun lot et lite ett ligge fordi det var så lite. Sannsynligvis ligger det enda flere der nede som vi var og svømte, men du skal jo ikke rense et området helt, så vi får heller kommet tilbake en annen gang.

Kamskjellen ble nytt hjemme hos Silje etter endt dykk. Marinert i hvitløk og olivenolje og no greier, med sweet chili-pasta, kreps og og hvitløksbaguetter til. NAM! Et skikkelig herremåltid :D

Dykkefakta
Max dybde: 22,6m
Tid: 42min
Luft: 50bar

1 kommentar:

Anonym sa...

Ikke for å forstyrre tankene dine, men du vet nå at Universitetssykehuset i Stavanger lyser ut 12 stillinger som AMK- koordinator. Les her: http://redir.opoint.com/?url=http://www.rogalandsavis.no/nyheter/article2366765.ece&OpointData=a2ef1244e97731e382bb0dd609a561b2JmlkX3NpdGU9MjUyJmlkX2FydGljbGU9MTQzODQ2JmlkX3VzZXI9NTAyJmlkX2FwcGxpY2F0aW9uPTEwMDAwOTkmbGFuZz1ubw==