søndag, januar 14, 2007

Endelig snø!

Da har snøen endelig kommet til Hovden. Og hei dundre for snø! Idag snødde og blåste nesten Hovden bort. Bilde er litt sånn
symbolsk om det...

Ellers har det vært en begivenhetsrik helg. Da vi kjørte opp på fredag ble vi stående fast i bakken rett før Fjellfly (for dere som er lokalkjent. For dere andre kan jeg informere om at det er litt sør for Hovden). Grunnen var speilis med et elegant vannlag oppå. Det var ikke snakk om å komme videre. Jeg var sjåfør, og kan jo ta på meg noe skyld for at det gikk sånn. Samtidig vil jeg ta på meg æren for at vi ikke havnet utenfor veien. Det var såpeglatt fra Bykle og opp, og jeg er jo ikke storfan av hålkeføre. Noe som resulterte i at hastigheten var ganske lav. Hadde jeg dog vært bedre kjent langs veien, og husket at det var ei kneik der, er det mulig jeg hadde tatt mer sats før bakken, og kanskje kommet opp. Men det var flere andre som sleit opp der også. Bilen var tungt lastet med bagasje og sånn baki, som gjør at det ikke akkurat er supert press på framhjulene. Noe som er litt greit når bilen har forhjulsdrift. Nok om det.
Etter flere fåfengte forsøk med tauing av Kjetils bil, ga vi opp og ventet på strøbilen. Da var det gått nær på 2 timer. Og i det vi dreier oss inn på parkeringsplassen litt lenger ned i bakken kommer Mesta dundrende forbi og etterlater et belte av herlig festegivende sand. Og så bar det avgårde igjen. Denne gangen med noe mer sukess.

Lørdag var jeg med på en flott skitur fra Lislefjødd tilbake til hytta. Turen tok stort sett hele dagen, for vi går jo ikke så fort. Jeg var såkalt "leder", mens Morten, Line og Fredrik G utgjorde resten av truppen. Et fint følge der vi vandret gjennom snødekt landskap med ze djerman scheaffer-hund Uno springende i streng foran Fredrik. Store deler av veien var vi ganske alene, men da vi etter noen timer kom ned til den oppkjørte løypa (bommet på løypekrysset med ca 2m!) fikk vi noe mer selskap. Spesielt av sånne skøyte-freaks som skøyter avgårde som om ingen ting var skjedd. Etter endt tur konstaterte jeg ingen gnagsår, ingen klare smerter noe sted, og generelt en god form. Så jeg var igrunn veldig fornøyd med hele turen. Er jo ikke verdenskjent som skigåer, akkurat... ;)

Idag hadde jeg indretjeneste, og var igrunn ganske glad for det. Ute var det nemlig et forrykende snøvær med dertil hørende vind. Det føyka og blåste og snødde noe så voldsomt. Faktisk var det så heftig at de som skulle gå på ski lot skia stå, og heller gikk til fots en tur for å lufte hundene. Både Uno og Gipsy var der oppe, nemli, og fikk luftet seg ganske godt idag.

Men det gjør jo ingen ting at det snør. Det er jo det vi har ventet på helt siden den forsvant ifjor :D

Ingen kommentarer: