torsdag, februar 26, 2009

Dramatikk i Kristiansand

Idag har igrunn vært en rolig dag her på Lund. Sola har skint, og livet vært fint. Men nedi sentrum har det tydeligvis vært litt mer halløy enn vanlig. For da jeg var ute og gikk tur i finværet, selvfølgelig antrukket shorts etter som gradestokken viste over 15g i sola, hørte jeg urovekkende nyheter fra Moderkanalen. For det hadde vært skyting i Kristiansand sentrum! En eller annen tulling hadde trukket våpen og løsnet skudd vilt rundt seg midt i Markens, mellom HW-gata og Skippers. Også kjent området ved Hesten. Men da jeg sjekket på nettet når jeg kom hjem fant jeg ut at det hele var mindre dramatisk enn det hørtes ut som. For han som hadde løsnet skudd var en kjenning av politiet, og han han hadde siktet på var igrunn det samme. Så det meste tydet på at det var et internt oppgjør mellom to herremenn av tvilsom bakgrunn. Og skytevåpenet som var brukt var tydeligvis et luftvåpen. Så det var ikke så dramatisk som det virket i starten. Greit nok, luftvåpen kan gjøre skade de og, men jeg tror likevel ikke så mye på det som de såkalte øyenvitnene hadde observert; "...følte kulene suste forbi hodene deres". For det første er det ikke no pes så lenge kulene suser forbi hodet. Det er langt værre om de faktisk treffer. Og for det andre er det ikke så rart at kulene suste, for det er jo ikke noen høyhastighetsprosjektiler det er snakk om her. Folk føler så mye rart når de ser en fyr med pistol skyte i retning en annen. Selv om de ikke står i nærheten av kulebanen føler de kulene suser forbi dem. Duster...

Ingen kommentarer: