tirsdag, oktober 17, 2006

Rapport fra hummerfisketuren

Jeg og søstersen dro som tidligere nevnt hjem onsdag kveld for å overvære årets store happening langs kysten: Hummerfiske. Eller "håmmærfiske" som vi sier hjemme. Torsdag var rett og slett en rufsete dag på sjøen, og det var ikke noe greit i det hele tatt. Fikk trekt 4 teiner, og helt svart. Dvs ingen hummer. Østaværet sto rett på, og sjøen kasta og heiv ganske voldsomt så det var ikke noe greit å tøffe rundt uttaskjærs i koggen. Derfor ble den eneste hummeren vi fikk se denne dagen den som gikk i kassa, og som vi nøt senere på quelden. Da hadde mamma kokt 3 lekre eksemplarer av arten, og vi gafla i oss det vi var kar om. Rett og slett herlig!

Fredag hadde sjøen lagt seg helt, og vi fikk trekt alle teinene. Problemet var da at de hadde ligge ute så lenge at de som evt hadde vært på besøk inni de hadde fått gnagd seg ut. Var stort sett hull i alle sammen, og dermed hadde storfangsten unnsluppet. Endel krabber satt dog fortsatt på plass i enkelte av dem. Etter å ha trekt alle 20, sto vi til slutt igjen med 1 hummer og ca 12 krabber. Ikke akkurat en storfangst, men langt bedre enn ingen ting. Jeg fikk ikke med meg flere trekk enn dette fordi jeg måtte jobbe fredag kveld. Søstersen var med ut på lørdag også, og da fikk de 2.

Lørdag var en litt annerledes dag, egentlig. Dagen ble tilbragt med lek og moro med min lille nevø Youness. Et realt sjarmtroll med masse krøller. Han har funnet ut at lekene onkel hadde da han var liten fortsatt duger. Noe onkel syns er ganske gøy. Og vi lekte en god stund. Både han, søstersen og meg. Jeg ser han ikke så ofte, etter som de bor i Oslo, men kjemien er der med en gang. Han er rett og slett bare gøy. Og smiler stort sett hele tiden.
Quelden ble tilbragt i bursdagslag med storesøstersen som feira rundt tall. Et trivelig kalas i leiligheten i byen. Altså Kragerø. En riktig så trivelig queld, rett og slett. Blant annet har søstra mi en kamerat som er filmviter, noe som igrunn satt standarden for endel av samtalene i løpet av kvelden ;)
Dessverre måtte jeg opp tidlig på søndag for å dra på jobb, så jeg måtte ta quelden da de andre gikk ut en tur.

Ingen kommentarer: