torsdag, juli 09, 2009

Sommergjester....

Jeg satt på Chaos&Tapas i Arendal og så på regnet som vasket over byen, og nøt en kaffe latte. Og så kommer det inn et sommerfenomen som jeg kjente jeg ble litt provosert av. Det var ikke værre enn en Oslo-kis i offshore-jakke, altså sånn båtjakke fra Helly Hansen med glorete farger og diverse dill-dall reflekser, designershorst og sommersko. Men jeg syns det er ille nok. For det var ikke kaldt selv om det regnet. Og skal de absolutt gå i sånne seilerjakker kan de jo sannelig ta på seg buksene i tillegg. Det er ser bare utrolig teit ut å vime rundt i en sommervarm by med litt duskregn i ei sånn jakke. Da blir jeg litt provosert. Mest fordi det er et av de sommertegnene jeg setter aller minst pris på. Østlendinger med for mye penger, store båter som kjører akkurat der de vil, og prangende jakker som de går med bare for å vise at de kjører fin båt selv om de går på land. Jeg prøvde å overhøre samtalen mellom denne mannen og de to mer normalkledde damene han hadde med seg, men en lengre tirade av selvsagtheter og bullshit er det lenge siden jeg har hørt maken til. Bare pjatt og vas og oslo-ræl. "Bla-bla-bla-bla-bla". Nei, takke seg til! Som Odd Børretzen sier det så fint: "De kommer drivende inn som...som slim". Oslofolk med yacth kan holde seg andre steder enn på land. ÆSJ! Og det at de er i Arendal gjør at jeg vet det bare er et tidsspørsmål før de for alvor kommer og besudler resten av Sørlandet med seilerjakkene og sommerskoene og yacht'ene sine. Glad vi har vanlig trekogg (snekke) hjemme, altså.

Måtte bare få sagt det. Er det bare meg som blir provosert av sånne folk?

Ingen kommentarer: