torsdag, juli 16, 2009

Staten har fått sitt

Jeg har ikke skrivd så mye om det her, men iår var jeg den heldige vinner av baksmell på skatten. Har fått noen varsler om det tidligere år, men har berget meg inn på rett side takket være pendlinga til og fra jobb. Men iår smalt det virkelig. I forhold til Sjølmeldinga som jeg leverte tidligere iår var jeg stipulert til omlag 19.700(!) i baksmell. Grunnen var såpass enkel at jeg hadde helt feil skattekort, og at det bare ble trekt 21% skatt ifjor. Noe som er uforsvarlig lavt uansett. Som vanlig sendte jeg inn trekk for pendling og bom og alt sånt, og regnet med å få det hele ned i omlag 11 laken, eller der omkring. Så spenningen var stor da jeg endelig fikk skatteoppgjøret i posten. Og gjett om jeg ble overrasket!? Restskatten hadde nemlig gått ned i bare 6.700! Til sammenligning med den antatte summen var jo dette nær sagt ingen ting, og plutselig er ikke verden så ille likevel. Så nå, etter som jeg hadde satt av deler av feriepengene nettopp til dette formålet, er hele sulamitten betalt.
For ordens skyld kan jeg ta med at jeg har fikset skattekortet for iår sånn at denne fadesen ikke skal gjenta seg. Blir dog spennende å se (nok en gang) når Sjølmeldinga kommer neste gang. Hele det skatteopplegget er jo egentlig noe herk, selv om pengene går til noe godt.

2 kommentarer:

Kamaget sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Kamaget sa...

hehe du får se og lær av lillesøster neste gang vettu ;) ...