fredag, mars 31, 2006

Vikar


Etter at jeg ble instruktør i Røde Kors har jeg igrunn ikke gjort så mye. Ikke med det, i alle fall. Som regel kræsjer alle kursene med turnus eller andre ting jeg holder på med. Fx kino. Men idag kræsjet det ikke med noe. Sjefen hadde behov for vikar da hun selv var forhindret fra å holde kurset. Jeg fikk beskjed her om dagen, så det kom ikke sånn veldig bardus på.

Arenaen var Birkelid Mottak i Songdalen, hvor ca 20 ivrige tilhørere satt med spissede ører og sugde til seg det jeg sa. Selv om det var på mottaket, kunne de fleste godt norsk. Noen bedre enn andre. Men de spurte og gravde likevel, og jeg svarte etter beste evne. De gjorde som de fikk beskjed om, og virket til å lære litt og. Alle fikk prøvd seg noen runder på dokkene, og var riktig så fornøyde da de 3 timene var gått.

En annen fordel med å ha kurs her, var at jeg fikk forklart de litt om hvordan det fungerer når de ringer Nødtelefonen 113. Noen av dem hadde allerede prøvd det, og hadde ulike erfaringer av dette. Jeg fikk forklart hvorfor sykepleier stiller så mange spørsmål når de ringer. Og at ambulansen sannsynligvis er på veg selv om de fortsatt blir spurt om masse rare ting. Men det var ikke så greit å sitte der og svare på spørsmål som: "Hvorfor tar det så lang tid for ambulanse å komme hit til Birkelid, mens politiet kommer med en gang?"...

Ingen kommentarer: