søndag, juli 20, 2008

NGP - Norwegian Grand Prix

Denne helgen var det duket for Offshore VM i Arendal - BMW Norwegian Grand Prix med de store båtene som kjører fortest. Og etter som jeg foretrekker å være der det skjer, var jeg selvfølgelig til stede. Fredag til søndag i hurtiggående båt er ikke å forakte. Jeg var medic i vaktbåt, og hadde kremplassering hele helga. Sammen med båtførerne Henrik, Sten (lørdag) og Petter (søndag) fra danske Actionboat, Sindre og Frode cruiset jeg rundt langs løypa i den såkalte Rescue 7 - En 30ft RIB med 2x300 motorer. I motsetning til de fleste andre båtene var ikke vi fast stasjonert noe sted, og taxet derfor langsmed innsiden av trasséen mellom Pollen og Havstad, via Kuviga. Helt ideelt, rett og slett, fordi vi kunne forflytte oss for å endre utsikt, og så like godt som alle på VIP-tribuna. Og ikke minst mer enn vaktbåtene som lå plassert langsmed løypa og stort sett bare så sitt lille område. I tillegg var vi en backup for bauksering (tauing) av båter med motorhavari. Både fredag og lørdag fikk vi utrykkninger som ikke førte til annet enn at vi fikk kjørt fort, mens søndag fikk vi tauet en uheldig båt som hadde røket motoren. Italienske Seveneleven måtte legge inn årene og la oss taue seg inn etter løpet.

Fredag var bare øvelseskjøring. Lørdag var i hovedsak preget av årets regnskyll over Arendal så løpet til slutt ble avlyst pga dårlig sikt og mye sjø. Dog fikk vi vist oss litt fram da vi lå i formasjon bak miljødieselbåten Earthrace fra Australia (kjørte jorden rundt på 60d) da det skulle gjennomføres rekordforsøk med en NorTech-båt som visstnok kunne kjøre i over 300km/t. Ut over det var det meste preget av regn. Kvelden ble forøvrig tilbragt hjemme hos Frank i Joåsveien hvor han disket opp med ørret og laks til middag.

Søndagen var det fortsatt tunge skyer over byen, men disse forsvant etter hvert og lot sola slippe til. I vår posisjon ved Pollen så vi store deler av hovedracet på 16 runder, og fikk med oss da Jotun passerte Victory I rett foran publikum og gikk opp på 2.plass. Rett etter fikk vi utryknig til Havstad for å bistå nevnte Seveneleven. Dermed gikk vi glipp av de siste passeringene før Jotun dro seieren iland. Men vi fikk med oss at den ledet. Helikopeteret er forøvrig kamera for sendingene fra racet.

Alt i alt må jeg si det har vært en topp helg, om enn noe fuktig. Racet idag løftet igrunn det hele ganske så greit, for det var rett og slett digg å se båtene suse forbi i rundt 260km/t. I tillegg fikk jeg snakket endel dansk, noe jeg ikke har gjort så mye før. Mye fordi jeg har slitt med å forstå det. Men når både danskene og jeg knotet litt fungerte det glimrende. Og så fikk vi kjørt litt fort i båt. De danske gutta fra Actionboat.dk var skikkelig ålreite, og dersom jeg skal på NGP neste år håper jeg de også er med og jeg kan kjøre med de.

Ingen kommentarer: