tirsdag, september 05, 2006

A brisk walk...

Idag var første hele dag i Bergen, og den ble brukt fornuftig. Dagen startet lett med frokost og Harry Potter før ferden gikk innover mot sentrum. Som en test av hukommelse og orienteringsevne tok jeg beina fatt og vandret innover mot sentrum. Og ikke for å skryte, men det er tydeligvis ingenting galt med noen av delene, for jeg gikk rett på hele tida. Først fant jeg Brann Stadion, som er et greit waypoint i og med at jeg har gått dit fra Gjermund. Han bor forøvrig i Solheimsviken. Dvs, han har bodd der i alle fall. Etter det var det igrunn plankekjøring. Forbi Danmarksplass, over Nygårdsbroen, gjennom Nygårdsparken for å se på endene og de narkomane, og så ned til Torgallmenningen.

Planen var å møte Tormod ved Den Blå Steinen kl 14. Jeg hadde bare brukt 1 time på turen fra Landås og ned, så jeg hadde litt tid å så ihjel. Med RadioResepsjonen på øret vandret jeg rundt om i sentrum og endte til slutt opp på Outland (tidl. Avalon) og så på bøker og film. Ingen kjøp, men mye gøy å se.
Tormod hadde ikke så fryktelig god tid. Han er midt oppi flyttings og alt med det etter som han har fått ny jobb i Etiopia. Derfor ble det endel walk-and-talk og litt kaffe i løpet av den timen jeg og han vandret rundt i byen. Han har jobbet på Raftostiftelsen det siste året, så vi stakk en tur innom der også før han måtte hjem og pakke ferdig. Han skulle ta noe stæsj med hjem til slekta på Nestun litt senere, før han drar på konferanse i Oslo imårra.

Kjell Jøran var ferdig på jobb rundt 16, så vi møttes ved Den Blå Steinen og vi stakk på opp på Naboen for en bedre porsjon kjöttbullar og potatismos. Kjellis har bare bodd her siden begynnelsen av juni, og har igrunn jobbet stort sett hele tiden. Derfor var vi litt turister i ettermiddag og tok en tur med Fløibanen. Har jo forsåvidt tatt den før, men det må liksom til når du er i Bergen. Det er liksom ikke så mange andre steder du kan ta den.
Etterpå fikk jeg være med på jobben hans og ta en titt. Han jobber som fotograf/(foto)redigerer/produsent i NRK Hordaland. En jobb han kan. Etter som det var lite folk på huset fikk jeg en nærmest fullstendig tour av bruket. Vi var innom studio for Vestlandsrevyen og Norge Idag, så redaksjonslokalene til både radio og TV, og noen av folkene han jobber med. Etterpå fikk jeg lov å sitte i kontrollrommet når de kjørte lokalnyhetene kl 2055. Egentlig ganske fett, sjøl om det visstnok er ei plankekjøringssending. Dog facinerende å se hvordan ting gjøres under sending. Og jeg må jo innrømme at jeg kjenner det kribler litt i journalisten i meg når jeg tusler rundt innenfor Moderkanalens vegger....

Ingen kommentarer: