søndag, september 10, 2006

Siste etappe

Fredag var dagen for siste etappe av turen min: Balestrand - Kristiansand. 54 mil. 1 mann. 1 bil. Bøttevis med musikk. Ingen tidsplan.
For å si det sånn hadde en film fra turen blitt en skikkelig road movie, fordi jeg var ikke så ofte ute av bilen. Det gikk rimelig i ett, og turen tok om lag 11 timer. De stoppene som ble gjort var det jeg vil kalle prioriterte og nødvendige stopp. Ikke nødvendigvis det samme. Fotos, kaffe, burgers, og resultatet av mye kaffe er vel det som qualifiserer best til sjangeren, og som også ble mest brukt.

Det er ikke så fett å kjøre samme vei hele tida, så jeg fant meg en ny vei hjem. Faktisk den som Gulesider.no foreslo som mest effektiv i utgangspunktet, nemlig om Voss. Så jeg satt kursen over Sognefjorden igjen, og entret Vikafjellet som en tysk turist. Øyne store som tinntallerkner som sugde til seg alt av inntrykk. For et fantastisk fjellparti! Typisk nok hadde jeg brukt opp batteriet på kamera, så det ble ikke så mange bilder over fjellet. Men fikk knipset noen herfra og derfra før kamera takket for seg. Det holdt fram til Kvanndal, og etter der hadde jeg jo kjørt før, så det var ikke så farlig.

Turen gikk egentlig slag i slag, men bomma forsåvidt på begge ferjene. Både den fra Dragsvik til Vangsnes, og Kvanndal - Utne. Det gjorde jo at turen tok litt lenger tid, men jeg hadde jo ikke akkurat et nøye tilrettelagt tidsskjema, så det gjorde ingen ting. Småduppa litt på ferja over Hardangerfjorden, men det var igrunn det hele jeg var trøtt på hele turen. Heldigvis. Det var overskya og regn på vestsiden av fjellene, men da jeg kom på andre siden av Haukeli dukket solen frem. Så returen fikk en god velkomst.

1 kommentar:

Anonym sa...

jada! kjente trakter...Gården til storebror ligger helt nede til venstre på oversiktsbildet fra vik. Ikke akkurat verdens navle, men det er jo fint der. -sveinung