lørdag, januar 07, 2006

Årets første dykk

Da har jeg hatt årets første dykk. Og som årstiden tilsier var det kaldt. Hele 5 grader. Begynte å kjenne d etter ei stund, men det gikk greit.

Med meg i vannet av Kjetil. Martin skulle egentlig også vært med, men var forhindret grunnet halsonde. Kommer nok sterkere tilbake senere. Dog var det igrunn greit at han ikke var med, for da fikk jeg prøvd dykkerdrakta hans. Han har nemli en tørrdrakt i neopren, ikke ulik den jeg har tenkt å kjøpe selv. Og jeg fikk låne både den og vamsen, så utstyret var tipp topp.

Dagens dykk foregikk SW på Flekkerøy, i enden av Vestergapet, tvers av Kobbernaglen. Vi kava litt før vi gikk i vannet, fordi strømmen var ganske sterk og vi sleit litt med å få Pytten til å ligge ordentlig. Bala med dette i ca halvtime før vi fikk den til å ligge greit, så vi kunne hoppe i havet og gå til bunns. Dagens bunntid var ca 40 min, og hadde 50bar igjen på flaska da vi kom opp. Max dybde var 21.9m.
Et lite problem var at jeg hadde akkurat for lite bly, så jeg sleit litt med sikkerhetsstoppet på 5m. Men klarte etter hvert å finne en rolig plass å henge i tanga før vi gikk opp. Ganske mye fasinerende å se på bunnen, av formasjoner og sånn, men lite liv akkurat der vi var. En sjøstjerne ble fotografert av Kjetil, og han tok visst på en rognkjeks. Mye tang, og sikkert kjempebra på fine sommerdager når fiskene yrer. Vi hadde håpet å se noen sjøfugl der nede i dypet, men de fløy sin veg fordi vi ballerte så med båten.

Men alt i alt er nok eg godt dykk gjennomført. Bilder kommer når Kjetil har fått lagt de ut på sida si.

Ingen kommentarer: