mandag, mai 23, 2005

Bittert tap

Idag var dagen da jeg skulle på stadion og heie på et lag og ikke bare på fotballen. Start møtte nemlig Brann på hjemmebane. Jeg kan ikke helt forklare hvorfor jeg heier på Brann, men jeg gjør det. Har en mistanke om at det har å gjøre at jeg så min første Tippeligakamp på Brann stadion i Bergen da de møtte TIL i serien i 1998...
I alle fall. Glad og fornøyd møtte jeg opp på stadion med Røde Kors-uniformen på, og forventet meg en storkamp. Det er tross alt to av lagene som har gjort det best i Tippeligaen hittil iår som møtes. Og med Branns 6-2 seier over LSK forrige helg var jeg klar for en skikkelig målfest i de rødkleddes favør.

Første omgang er det ikke så mye å si om. Den var spennende, med endel sjangser og mye godt spill. Midtbanen var særdeles aktiv, og det vekslet hele tiden. Men Brann hadde likevel et visst overtak på banen. Etter 41 minutter scorer Marius Johnsen for Start, og det står 1-0. Målet var greit nok det, men hadde Brann gjort en bedre avklaring i forsvar hadde det aldri kommet. Så var det pause.
Etter pause gikk Brann høyt ut, og satset på et tidlig mål i omgangen. Det fikk de. Etter 4min spill i 2.omg header Paul Scharner inn utlingningsmålet etter et innlegg fra Martin Andresen. 20 min etterpå gjør Martin Andresen det igjen. Brann har da hatt en serie gode angrep, men ballen vil liksom ikke inn. En Startspiller klarerer et innlegg fra Raymond Kvisvik, og header ballen ut til Andresen. Han klinker til fra 18m og setter ballen nydelig oppe i venstre hjørnet. Et fantastisk mål! De ca 400 Brann-supporterne overdøver de ca 10.000 Start-supporterne på stadion. Brann fortsetter å holde presset, og spiller best resten av omgangen. Men to feil ødelegger det hele. Etter 86min spill har Start fått to kjappe cornere, og på den siste stuper Steinar Pedersen inn og plasserer ballen i nettmaskene. Det står 2-2, og det begynner å bli litt liv i Start-fansen. Men Brann-supporterne lager fortsatt mest liv. Så, på overtid, klarer Start det igjen. Innbytter Stefan Bärlin angriper alene mot Brann-forsvarere. De stopper han, men Bärlin klarer å klomse ballen inn i feltet der Jon Midtun Lie tilfeldigvis kommer på løp og klarer å plassere ballen i lengste hjørne for en hjelpeløs Brann-keeper Håkon Opdal. 3-2.
Hadde Brann klart å gjøre jobben sin i forsvar kunne de dratt hjem med poengdeling, men det gjorde de ikke.

Det må også nevnes at dommer Svein Oddvar Moen var utrolig dårlig, og blåste for alt og ingenting. Stort sett i Starts favør. Flere av frisparkene skulle det aldri vært blåst for, mens andre episoder ble forbigått med et skuldertrekk. Kristoffer Hæstad er en ivrig bruker av armer og albuer i taklinger, men ble ikke blåst på en eneste gang.

Idag dro jeg hjem fra stadion uten å smile. Men det var en god kamp. Bare så synd Brann tapte

Ingen kommentarer: