tirsdag, mai 24, 2005

Ikke så lett som navnet skulle tilsi

Lett lastebil. Egentlig skulle du tro det å ta lappen på dette skulle være gjort i en håndvending. Men det er det ikke. Lenger. For etter nyttår har det kommet en god del mer som er obligatorisk enn det det var før. Og det baller bare på seg.

Jeg har tidligere nevnt at da jeg hadde hatt den første kjøretimen viste det seg at jeg skulle ha tatt Trafikkalt grunnkurs først. Noe jeg så slapp, og SkanTraf skrev avvik på seg selv. Så måtte jeg ha veiledningstime. Den ble unnagjort på fredag. Etter veiledningen fikk jeg vite at det ikke er noe unntak for oss uttrykkningskjørere når det gjelder Ulykkesberedskapskurs. Men de skulle trikse det til så jeg slipper å ta hele. Kurset avholdes 2.juni.

Så var det tid sikkerhetskurs, dvs langkjøring, og det ble unnagjort igår. Etter 3 samfulle timer bak rattet på verdens største lille lastebil (2.55x8.00m!) viste det seg at det var enda mer som måtte til før jeg kunne kjøre opp. Et heldagskurs i lasting og lastesikring må også til. Tilfeldighetene gjorde til at kurset avholdes dagen før Ulykkesberedskapen, altså 1.juni.
I mellomtiden har SkanTraf vært så vennlige at de har bestilt oppkjøring til meg. Men på grunn av nye ordninger i forhold til dette også, er det ikke ledig time før 27.juni, altså en mnd etter siste kurs. Til alt hell kan jeg da troppe opp på trafikkstasjonen på Gimlevang, som bare er en kjapp gåtur hjemmefra.

Det blir spennende å se hvor mye herligheten kommer til å koste, for sjefen er ikke så blid på meg for at jeg er kommet inn under ny-ordningen. Men sånn går det jo når man stryker på teorien....

Ingen kommentarer: