tirsdag, mai 30, 2006

Ta rennafart, hopp, og la det stå til...

Å eie sin egen bolig er noe de fleste en eller annen gang har lyst til. Noen har realisert det, mens andre drømmer om det en eller annen gang i framtiden. Jeg ligger et eller annet sted midt i mellom disse to gruppene. Kall det en gråsone - twilight zone. Boligdrømmen består stort sett i å ha en egen bolig. Ikke noe palass, men en passe bra kåk jeg kan slå meg ned i og kalle min.
I alle fall. Jeg har jo da begynt å snuse litt på det såkalte boligmarkedet i håp om å kunne finne meg et potensielt krypinn. Men det er jo et faktum at det er en jungel der ute. En dyr jungel. Prisene i Kr.sands-området er jo langt ifra lave.
Med tanke på min noe slunkne egenkapital trenger jeg bistand fra andre med mer penger. Derfor tok jeg idag turen innom banken for å høre hvor mye de kan bidra med hvis jeg skal få realisert boligdrømmen min. Bankmannen spurte og gravde om hvor mye jeg tjener og andre lån jeg har osv osv. Jeg svarte etter beste evne, men skjønte på den noe avmålte tonen at jeg nok ikke kunne påregne de største lånesummene.

Sannelig fikk jeg rett i det og. Skarve 600 laken kunne banken hoste opp med. "Det er kanskje ikke så mye med tanke på det du skal ha det til..." sa bankmannen. "Du kan nok bare ta rennefart og hoppe og drite i å kjøpe deg bolig på ei stund du, unge mann!" var nok det han mente å si. 600?!!?? Er det alt en bank jeg har gitt pengene mine til i alle år kan bidra med??? Ikke nok med at jeg har et studielån etter en utdannelse jeg ikke får jobb inennfor, men jeg skal altså ikke få mer støtte en en klaps i nakken når jeg vil prøve å finne meg sted å bo. For no ræl!

Mye tyder på at jeg blir leietaker en god stund til framover, altså. I tillegg må jeg kanskje se meg om etter en mengde strøjobber for å bygge opp litt egenkapital. Helsevesenet er sannlig ikek stedet å jobbe hvis du vil gjøre det godt økonomisk. Hvis du ikke er lege da. Men det betyr jo 6 nye år med studielån...

Fat chanse

1 kommentar:

Anonym sa...

aj aj... litt bitter at din lillesøster greier å få en del mere i lån enn deg og ha nesten kjøpt leilihet ;-)